Kategori : Üniversite
Konum : Söğütözü Mahallesi
Tel : +90 (312) 292 4522
Faks : +90 (312) 292 4324
E-posta : E-posta Gönder
Website : Websiteye Git
Açılış Saatleri
- Pazartesi :Kapalı
- Salı :Kapalı
- Çarşamba :Kapalı
- Perşembe :Kapalı
- Cuma :Kapalı
- Cumartesi :Kapalı
- Sunday :Kapalı
Bölüm Zorunlu Dersleri
TDE 111 | Osmanlı Türkçesi I | 3 Kredi | – |
Osmanlı Türkçesi alfabesi öğretilerek matbu metinleri okuma ve Osmanlıca yazma öğretilecektir. Osmanlı Türkçesi’ndeki Türkçe dilbilgisi kuralları uygulamalarla öğretilecektir. | |||
TDE 112 | Osmanlı Türkçesi II | 3 Kredi | – |
Osmanlı Türkçesi’ndeki Arapça ve Farsça dilbilgisi kuralları öğretilecek ve bu kurallar metinler üzerinde uygulamalı olarak gösterilecektir. Bu derste Arapça ve Farsça kelime bilgisinin arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılacaktır. Özellikle 18. ve 19. yüzyıl Osmanlıca metinleri okunacaktır. | |||
TDE 121 | Türkiye Türkçesi I | 3 Kredi | – |
Türkiye Türkçesinde, sesler, ses olayları gibi fonetik özellikler ve isim grubuyla ilgili biçimbilgisel özellikler ayrıntılı olarak ele alınacaktır. | |||
TDE 122 | Türkiye Türkçesi II | 3 Kredi | – |
Türkiye Türkçesindeki fiil yapım eklerinin, çatıların, yardımcı fiillerin, zaman, görünüş ve kip eklerinin biçimbilgisel özellikleri ayrıntılı bir şekilde öğretilecek; ayrıca Türkiye Türkçesinin sözdizimi özellikleri genişçe ele alınacaktır. | |||
TDE 131 | Edebiyata Giriş | 3 Kredi | – |
Öğrencilere edebiyat bilimine ilişkin meseleler ve faaliyetler tanıtılacak. Öğrencilerin, yazarların ve edebiyat eleştirmenlerinin fikirlerini değerlendirirken, bir yandan da aşağıdaki sorulara kendi cevaplarını bulup kendi fikirlerini geliştirmeleri teşvik edilecektir: Edebiyat nedir? Neler okuyoruz ve niçin okuyoruz? Yazarın ve okurun rolleri hangi açılardan farklı? Edebî dilin genel özellikleri nelerdir? Hangi edebî türleri okumayı tercih ediyoruz, niçin? Edebiyat bilimi neler içerir? Edebiyat biliminin, dil bilimi, tarih bilimi, sosyoloji ve genel olarak kültür araştırmalarındaki yeri nedir? En güncel edebiyat teorilerinin olumlu yönleri ve eksiklikleri nedir? Edebî eserler nasıl karşılaştırılabilir? | |||
TDE 132 | Türk Dili Tarihi | 3 Kredi | – |
Türkçenin yazı dili tarihinde, dönemlerin bölümlendirilmesi ve isimlendirilmesi; ait olduğu dil ailesi ile ilgili teorileri; Türk dili ailesinin bugünkü dağılımına kaynaklık eden süreçlere dair konular, öne çıkan isimler ve eserlerle birlikte ele alınacaktır. | |||
TDE 141 | Çağdaş Türk Edebiyatı (1960 sonrası) | 4 Kredi | – |
Çağdaş Türk edebiyatındaki şahıslar, eserler, ekoller, topluluklar ve gruplar tanıtılacaktır. 1960’lı yıllardan beri yazılan Türk şiirleri, romanları ve hikâyeleri sosyal-tarihsel bir bakış açısından incelenecektir. | |||
TDE 142 | Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı (1923-1960) | 4 Kredi | – |
Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatındaki şahıslar, eserler, ekoller, topluluklar ve gruplar tanıtılacak; bu dönemin şiiri, tiyatrosu, romanı ve hikâyesi toplumsal ve siyasal olaylar ele alınarak incelenecektir. | |||
TDE 211 | Osmanlı Türkçesi III | 3 Kredi | – |
Erken dönem Osmanlıca el yazması metinler okunacaktır. Eski Anadolu Türkçesi’nin dil ve yazı özellikleri gösterilecektir. Ayrıca bu metinler yardımıyla, dönemin kültür hayatı hakkında öğrenciler bilgilendirilecektir. Osmanlı Türkçesi’yle kaleme alınmış farklı türlere ait metinler üzerinde dil ve üslup çalışmaları gerçekleştirilerek metin türlerinin edebî özellikleri incelenecektir. | |||
TDE 212 | Osmanlı Türkçesi IV | 3 Kredi | – |
Osmanlı Türkçesi’yle kaleme alınmış farklı türlere ait metinler üzerinde dil ve üslup çalışmaları gerçekleştirilerek metin türlerinin edebî özellikleri incelenecektir. | |||
TDE 221 | Tarihi Türk Lehçeleri-I (Orhun-Uygur) | 3 Kredi | – |
Göktürkçenin ve Uygur Türkçesinin ses, şekil ve sözdizimi özellikleri incelenecek, Eski Türk Kağanlığı ve Uygur Devleti dönemlerinde yazılan eserler üzerinde okuma, çeviriyazı, anlama ve gramer çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 222 | Tarihi Türk Lehçeleri-I (Karahanlı) | 3 Kredi | – |
İslamî dönem Türk dillerinin en eskisi olan Karahanlı Türkçesinin ses, şekil ve sözdizimi özellikleri incelenecek, bu dönemi temsil eden eserler üzerinde okuma, çeviriyazı, anlama ve gramer çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 231 | Yenileşme Dönemi Türk Edeb.-I (Millî Edb. – Servet-i Fünûn – Fecr-i Âti) | 4 Kredi | – |
Birbirine bağlı edebî dönemler olarak Millî Edebiyat, Servet-i Fünûn ve Fecr-i Âti dönemlerindeki tarihî ve sosyal olaylar, kurumlar, fikir akımları, bu dönemlerin karakteristik şahsiyetleri ve onların eserleri tanıtılacak; bu eserlerden örnekler üzerinde metin tahlilleri yapılacaktır. | |||
TDE 232 | Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı (Tanzimat) | 4 Kredi | – |
Tanzimat Döneminin tarihî ve sosyal olaylar, kurumlar, fikir akımları, karakteristik şahsiyetleri ile bu şahsiyetlerin eserleri tanıtılacak; söz konusu eserlerden örnekler üzerinde metin tahlilleri yapılacaktır. | |||
TDE 243 | Klasik Türk Edebiyatına Giriş | 3 Kredi | – |
Türk-İslam Edebiyatlarında yapılacak araştırma ve incelemelerde kullanılabilecek şair tezkireleri, divanlar, seyahatnameler vs. bu özellikleri ile tanıtılacak, söz konusu eserlerden kaynak olarak nasıl yararlanılacağına dair uygulamalar yapılacaktır. Türk edebiyatının veya Türk ve İslam edebiyatlarının ürünü olarak ortaya konulmuş sagu, koşuk, türkü, mani, ilahi, devriye, tezkire, şehrengiz, seyahatname, surname vb. edebi türler ile manzum, mensur şekiller, kaynaklık ettiği ve devam ettirildiği kültür coğrafyalarındaki durumları ile tanıtılacak; aralarındaki ilişkiler, ana hatlarıyla, tarihi süreç içerisinde değerlendirilecektir. | |||
TDE 311 | Klâsik Edebiyat İncelemeleri-I (XIII-XV.yy) | 4 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde XIII. yy.dan XV. yüzyıla kadar ortaya konulmuş olan önemli eserler incelenecek ve bu eserlerin yazılmış oldukları kültür çevreleri tanıtılarak söz konusu eserlerin edebiyat tarihi içerisindeki yerleri değerlendirilecektir. | |||
TDE 312 | Klâsik Edebiyat İncelemeleri-II (XVI.yy) | 4 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde XVI. yüzyılda ortaya konulmuş olan önemli eserler incelenecek ve bu eserlerin yazılmış oldukları kültür çevreleri tanıtılarak söz konusu eserlerin edebiyat tarihi içerisindeki yerleri değerlendirilecektir. | |||
TDE 321 | Tarihi Türk Lehçeleri III (Harezm-Çağatay) | 3 Kredi | – |
Orta Asya Türk Edebiyatının 13. Yüzyıldan 20. Yüzyıla kadar kesintisiz bir şekilde devam eden Türk yazı dili geleneğinin temsilcileri olan Harezm ve Çağatay Türkçelerinin dil özellikleri ele alınacak ve bu lehçelerde yazılan metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlama çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca Çağatay edebiyatının büyük isimleri ve onların eserleri, edebî nitelikleri bakımından değerlendirilecektir. | |||
TDE 322 | Tarihi Türk Lehçeleri IV (Eski Anadolu Türkçesi) | 3 Kredi | – |
Eski Anadolu Türkçesinin tarihî Türk dilleri arasındaki yeri ve gelişimi ele alınacak ve ayrıca Anadolu’daki ilk Türkçe eserlerin dil özellikleri; sesbilgisi, şekilbilgisi ve sözdizimi bakımlarından incelenecektir ve o döneme ait çeşitli el yazması eserler üzerinde okuma, transkripsiyon ve anlama çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 395 | Mesleki İngilizce I | 2 Kredi | – |
Edebiyat, dilbilimi ve/veya eğitim alanlarında akademik veya sanatsal bir kariyer için gerekli olan İngilizce okuma-yazma becerileri geliştirilmeye devam edilecektir. Ayrıca akıcı geçişler kullanarak fikirleri birbirine bağlama, uygun alıntılara dayanarak etkili destek ve sonuç paragrafları yazma ve yazılı bir çalışmayı etkili bir sunum haline getirme uygulamaları gerçekleştirilecektir. | |||
TDE 396 | Mesleki İngilizce II | 2 Kredi | – |
Bu derste, çığır açıcı İngilizce oyunlar ve beyaz perdeye aktarılmış edebî eserler okunacak ve seyredilip tartışılacaktır. Öğrencilerin, bu sanat eserlerinin yorumu ve performansı dâhil olmak üzere, çeşitli boyutlarını tartışmalarının yanı sıra; eserler, eserlerin üretimi ve alımlanmasına ilişkin meseleleri araştırmaları ve eleştirel bakışla değerlendirmeleri de beklenmektedir. | |||
TDE 411 | Edebiyat Öğretimi | 3 Kredi | – |
Ana dili Türkçe olan üniversite öğrencilerine ve erişkinlere yönelik dil ve edebiyat öğretiminin içerdiği meseleler ve problemler somut çözümler bulmak amacıyla incelenip tartışılacaktır. Uygulama içeren bu derste, öğrenciler, etkili dil öğretim yöntemleri ve edebiyat öğretimi alanında beceri kazanacaklardır. | |||
TDE 412 | Dil Öğretimi | 3 Kredi | – |
Dil öğretimi ile ilgili bu güne kadar ortaya konulan çalışmalar ve kazanımlar ele alınacaktır. Genelde dil öğretiminde özelde de Türkçenin öğretiminde bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler; öğretici, öğrenici, program ve öğretim materyallerinin rolleri bakımından değerlendirilecektir. Ayrıca, bu ders çerçevesinde temel becerilere yönelik mevcut uygulamaların örnekleri üzerinde durulacaktır. | |||
TDE 421 | Klâsik Edebiyat İncelemeleri III (XVII.yy) | 4 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde XVII. yüzyılda ortaya konulmuş olan önemli eserler incelenecek ve bu eserlerin yazılmış oldukları kültür çevreleri tanıtılarak söz konusu eserlerin edebiyat tarihi içerisindeki yerleri değerlendirilecektir. | |||
TDE 422 | Klâsik Edebiyat İncelemeleri-IV (XVIII.yy) | 4 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde XVIII. yüzyılda ortaya konulmuş olan önemli eserler incelenecek ve bu eserlerin yazılmış oldukları kültür çevreleri tanıtılarak söz konusu eserlerin edebiyat tarihi içerisindeki yerleri değerlendirilecektir. | |||
TDE 434 | Bitirme Tezi Semineri | 1 Kredi | – |
İlgili öğretim elemanının danışmanlığında öğrencilerin bitirme tezleri tamamlanacaktır. | |||
TDE 461 | Dünya Edebiyatı I | 3 Kredi | – |
Alman Edebiyatı, İngiliz Edebiyatı, Amerikan Edebiyatı, Hint Edebiyatı, İran ve Arap Edebiyatlarını örnekleriyle, yazarlarıyla, dönemleri ve akımlarıyla konu alan derslerden oluşmaktadır. | |||
TDE 462 | Dünya Edebiyatı II | 3 Kredi | – |
Rus Edebiyatı, Fransız Edebiyatı, İtalyan ve İspanyol Edebiyatını, yazarları, dönemleri, eserleri ve akımlarıyla konu alan derslerden oluşmaktadır. |
Seçmeli Dersler
Ders Uygulama Esasları:
- Serbest Seçmeli Ders bölümden, fakülteden veya üniversiteden seçilebilir.
- Üniversite Seçmeli Ders, Fakülte dışından seçilmelidir.
- Fakülte Seçmeli Ders, Fakültedeki diğer bölümlerden seçilebilir.
- TDE 434 Bitirme Tezi Semineri dersi için bölümdeki öğretim üyesi sayısınca şube açılır.
Bölüm Seçmeli Dersleri
TDE 010 | İletişime Yönelik Türkçe I | 3 Kredi | – |
Öğrencilere kendilerini ve ailelerini tanıtabilecek, günlük hayattaki ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Türkçe pratik bilgisi kazandırılacak ve Türkçenin günlük konuşmaya temel oluşturacak dilbilgisi kuralları anlatılacaktır. | |||
TDE 020 | İletişime Yönelik Türkçe II (Önkoşul : TDE 010) | 3 Kredi | – |
Öğrencilere çeşitli durumlarda diyalog kurabilecek, basit okuma ve dinleme parçalarını sözlük yardımı olmadan anlayabilecek düzeyde Türkçe bilgisi kazandırılacak, Türkçe okuma-yazma becerileri geliştirilmeye devam edilecek, okuduklarını, dinlediklerini anlamalarına; yazdıklarını, konuştuklarını daha anlamlı hale getirmelerine yardımcı olacak dilbilgisi kuralları anlatılacaktır. | |||
TDE 251 | Klasik Arapça | 3 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde ortaya konulmuş olan metinlerde önemli bir yeri olan Arapça unsurları daha iyi anlayabilmek ve söz konusu eserleri daha sağlıklı yorumlayabilmek için gerekli ölçülerde Arapçanın temel ses, biçim, sözdizimi ve kelime bilgisi özellikleri anlatılacaktır. | |||
TDE 252 | Klasik Farsça | 3 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde ortaya konulmuş olan metinlerde önemli bir yeri olan Farsça unsurları daha iyi anlayabilmek ve söz konusu eserleri daha sağlıklı yorumlayabilmek için gerekli ölçülerde Farsçanın temel ses, biçim, sözdizimi ve kelime bilgisi özellikleri anlatılacaktır. | |||
TDE 261 | Dilbilimine Giriş | 3 Kredi | – |
Ana hatlarıyla dilbilimi tarihi, 20. yüzyıl dilbiliminde Saussure’in yapısalcılığının yeri, Chomsky’nin üretken dilbilgisi kavramı, işlevsel dilbilgisi, dilbiliminde farklı araştırma alanları, teorik dilbilimi, pragmatik, bilişsel dilbilimi ve toplum dilbilimi gibi kavramlar ve konular ele alınacaktır. | |||
TDE 262 | Edebiyat Akımları | 3 Kredi | – |
Türk ve dünya edebiyatında Aydınlanma, Romantizm ve Realizm gibi önemli edebiyat akımları örnek metinler üzerinde tanıtılacak; öğrenciler, birer edebiyat akımı üzerine yoğunlaşıp bu akımın özelliklerini taşıyan, ancak farklı ülkelerde ve/veya farklı dönemlerde üretilen edebî eserlerin ilişkileri hakkında araştırma yapacaktır. | |||
TDE 271 | Halk Bilimi | 3 Kredi | – |
Halk gelenek ve göreneği, müziği, yemeği, giyimi vs. alanlara dair temel bilgiler için araştırma yapma ve bu araştırma sonuçlarını yorumlama çalışmaları üzerinde durulacaktır. | |||
TDE 272 | Türk Tasavvuf Edebiyatı | 3 Kredi | – |
Tasavvufun İslam dünyasında ortaya çıkışı ve yayılışı, tarikatlerin oluşumu ve Türk kültürü üzerindeki etkileri çerçevesinde tasavvuf edebiyatı incelenecektir. Üslûp, biçim, konular ile tasavvufî semboller ve motifler üzerinde durulacaktır. Menakıbname ve velayetnamelerin yanı sıra Ahmet Yesevî, Sultan Veled, Yunus Emre, Kaygusuz Abdal, Nesimî, Eşrefoğlu Rumî gibi şairlerden örnekler incelenecektir. | |||
TDE 331 | Kazak Türkçesi I | 3 Kredi | – |
Kazakların tarihi ve yaşadıkları bölgeler, öne çıkan edebî şahsiyetler ve onların eserleri ile Kazak Türkçesinin dilbilgisi özellikleri incelenecektir. Yazılı, görsel ve işitsel malzemeler ile dil pratiği kazandırılacak, tercüme ve anlama çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 332 | Kazak Türkçesi II | 3 Kredi | – |
Kazak edebiyatının öne çıkan şahsiyetleri ve onların eserleri ile Kazak Türkçesinin dilbilgisi özellikleri incelenecektir. Yazılı, görsel ve işitsel malzemeler ile dil pratiği kazandırılacak, tercüme ve anlama çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 341 | Türk Halk Edebiyatı I | 3 Kredi | – |
Destan, hikâye, masal, bilmece, atasözü ve deyiş gibi halk edebiyatı türleri, hikâye anlatma, meddahlık, öğüt verme ve mizah gelenekleri çerçevesinde ele alınacaktır. Çeşitli Türk destanları, Dede Korkut hikâyeleri, halk hikâyeleri, efsaneler, masallar, Nasreddin Hoca fıkraları, Karagöz oyunu, bilmeceler, atasözleri ve deyimlerden örnekler incelenecektir. | |||
TDE 342 | Türk Halk Edebiyatı II | 3 Kredi | – |
Türk halk şiiri türleri; üslûp özellikleri ve konuları, aşık geleneği çerçevesinde ele alınacaktır. Müzik ve halk edebiyatı arasındaki yakın ilişki ve sözlü kültür olgusu üzerinde durularak, yüzyıllar boyunca çeşitli saz şairleri tarafından yazılmış halk şiiri örnekleri incelenecektir. | |||
TDE 351 | Yazarlık I | 3 Kredi | – |
“Yazarlığa Giriş” sayılan bu derste, fikir yaratma ve geliştirme, taslak çıkarma, biçim ve düzenleme gibi yazma stratejilerinin yanı sıra, çeşitli kurgusal ve kurgusal olmayan yazı türleri tanıtılıp denenecektir. Yazarlığa başlayanlar için genellikle daha kolay olan hatıra, sohbet, fıkra ve deneme türleri üzerinde yoğun bir şekilde çalışılacaktır. | |||
TDE 352 | Yazarlık II | 3 Kredi | – |
Bu derste, hikâyeleştirme teknikleri incelenecektir. Öğrenciler, başarılı örnekleri inceleyerek ve çeşitli alıştırmalar yaparak kendi yazdıkları hikâye ve romanlarına orijinal ve etkili bir zaman-mekân-olay örgüsü, bakış açısı ve anlatıcı, şahıs kadrosu ve üslûp kazandırmayı öğreneceklerdir. | |||
TDE 361 | Klasik Türk Edebiyatında Nesir I | 3 Kredi | – |
16. yüzyıla kadar olan süreçteki destanî dînî ve tarihî düz yazı metinleri üzerinden dönemin dil, kelime ve terkip özelliklerinin uygulamalı ve analitik işlenmesi. | |||
TDE 362 | Klasik Türk Edebiyatında Nesir II | 3 Kredi | – |
19. yüzyılın ortalarına kadar olan süreçteki tasavvuf, siyer, kısas-ı enbiya, menakıbname gibi dînî, gazavatname, selçukname, tezkire gibi destanî ve tarihî düz yazı metinleri üzerinden dönemin dil, kelime ve terkip özelliklerinin uygulamalı, kuramsal ve analitik işlenmesi. | |||
TDE 371 | Drama Yazarlığı | 3 Kredi | – |
Sinopsis, senaryo, tretman, tiyatro oyunu, radyo oyunu, reklam metni gibi alanların içerik, kurgu ve dil özellikleri, tekniği ve örneklerini konu alan derslerden oluşacaktır. | |||
TDE 372 | Yaratıcı Yazarlık | 3 Kredi | – |
Şiir, öykü, roman, deneme, eleştiri, masal ve diğer anlatı alanlarının dil, içerik ve kurgu özelliklerini, tekniklerini, örneklerle ve örnek yazım deneyleriyle konu edinen derslerden oluşacaktır. | |||
TDE 383 | Kültür Ekonomisi ve Yönetimi | 3 Kredi | – |
Bu derste kültür ekonomisinin gelişme süreci, temel kavramları ve alanları, çözümleme yöntem ve yaklaşımları incelenmektedir. “Kültür- ekonomi ilişkisi, tüketim kültürü, kültürel ekonomik politikalar, kültür yönetimi, kültür endüstrileri, medya ekonomisi, sinema sektörü, fikri mülkiyet ve telif hakları, marka kentler, kültür turizmi, moda, müzik sektörü, müzecilik, sanat piyasası, dizi ihracatı, kültür ekonomisi istatistiği, kültürel ekonomik rekabet, sanal ve dijital kültür ekonomisi, içerik endüstrileri, edebiyat- turizm işbirliği, mutfak sektörü, yayıncılık alanı ve yaratıcı sektörler” gibi çeşitli konulardan yapılan seçkiler temelinde ulusal ve uluslararası veriler değerlendirilmekte ve araştırmalar gerçekleştirilmektedir. | |||
TDE 384 | Diksiyon | 3 Kredi | – |
Bu derste Türkçenin doğru telaffuzu, kelimelerin ve harflerin boğumlanması, kelimelerde ve cümlelerde vurgu, tonlama, diyafram nefesini kullanma, sesi doğru kullanma, ulama, noktalama işaretlerinin konuşma dilinde seslendirilmesi, şiir okumaları, metin değerlendirmeleri, konuşmayı bozan etkenler, beden dili, toplum karşısında söz söyleme, dil yanlışları, hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma, sunum teknikleri ve iletişim alanlarında birebir eğitim alabilme gibi konulardaki beceri ve bilgilerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. | |||
TDE 385 | Edebiyat Sosyolojisi | 3 Kredi | – |
Toplumun yansıması olan edebi eserler, toplumun yapısını ve bireyler arası ilişkileri açıklamaya çalışan sosyolojik kuramlar ve yaklaşımlar temel alınarak analiz edilecektir. Bu ders kapsamında birbirinden bağımsız disiplinler olmalarına rağmen edebiyat ile sosyolojinin kesiştiği konular ve alanlar edebi eserlerin analizinde ortaya konulacaktır. | |||
TDE 441 | Uygulamalı Dilbilimi | 3 Kredi | – |
Bu derste, konuşma, dinleme, ikinci dilde okuma, yazma, ikinci dil kazanımı, öğrenimi ve öğretimi, iki dillilik, çok dillilik, dil değişiminin kaynakları, söylev analizleri, araştırma yaklaşımları, dil politikası ve planlaması, üslûp, tercüme ve yorum gibi konular ele alınacaktır. | |||
TDE 442 | Anlambilimi | 3 Kredi | – |
Anlam türleri, duyuma dayalılık, kiplik, nicelik, olumsuzluk, îmâlılık ve açıklık, soru cümlesi, edebî olan ve olmayan anlam, anlambiliminin pragmatikle ilişkisi, dilbilimsel olarak durum ve olay, bağlam ve anlam ilişkisi, şekilsel anlambilimi gibi konular ele alınacaktır. | |||
TDE 451 | Anadolu ve Rumeli Ağızları | 3 Kredi | – |
Ağız araştırmaları hakkında temel bilgiler verilecek, Anadolu ve Rumeli ağızları hakkında yapılan bazı çalışmalar gözden geçirilecek, ağızlar diğer Türk lehçeleriyle art ve eş zamanlı olarak karşılaştırılacaktır. | |||
TDE 452 | Klasik Türk Edebiyatında Üsluplar | 3 Kredi | – |
XIV. yüzyıldan XIX. yüzyıla kadar, Türk edebiyatında gelişen anlatım biçimleri, üslûplar ve edebî akımlarla ilgili örnekler değerlendirilecektir. | |||
TDE 471 | Türk Edebiyatında Nasihat, Ahlak ve Siyaset Kitapları | 3 Kredi | – |
Bu derste 16. yüzyılda “Osmanlı Nasihatnamesi” adıyla ayrı bir biçim kazanan nasihatname geleneğinin tarihsel ve türsel gelişimi ele alınacaktır. Kabusname ve Attar çevirileri ile Türk edebiyatında görülmeye başlanan İran geleneğinin etkisi metinler üzerinden incelenecektir. Bununla birlikte, Kutadgu Bilig ve sonrasındaki özgün eserler metin odaklı incelenerek nasihatname türünün değişimi ele alınacaktır. Ayrıca, türsel bir ayrıma gitmenin kimi zaman epey zorlaştığı ahlak kitapları, siyaset kitapları ve nasihatname arasındaki türsel farklar üzerinde durulacak ve bununla birlikte görgü kitaplarından da bahsedilecektir. |
Kategori : Üniversite
Konum : Söğütözü Mahallesi
Tel : +90 (312) 292 4522
Faks : +90 (312) 292 4324
E-posta : E-posta Gönder
Website : Websiteye Git
Bölüm Zorunlu Dersleri
TDE 111 | Osmanlı Türkçesi I | 3 Kredi | – |
Osmanlı Türkçesi alfabesi öğretilerek matbu metinleri okuma ve Osmanlıca yazma öğretilecektir. Osmanlı Türkçesi’ndeki Türkçe dilbilgisi kuralları uygulamalarla öğretilecektir. | |||
TDE 112 | Osmanlı Türkçesi II | 3 Kredi | – |
Osmanlı Türkçesi’ndeki Arapça ve Farsça dilbilgisi kuralları öğretilecek ve bu kurallar metinler üzerinde uygulamalı olarak gösterilecektir. Bu derste Arapça ve Farsça kelime bilgisinin arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılacaktır. Özellikle 18. ve 19. yüzyıl Osmanlıca metinleri okunacaktır. | |||
TDE 121 | Türkiye Türkçesi I | 3 Kredi | – |
Türkiye Türkçesinde, sesler, ses olayları gibi fonetik özellikler ve isim grubuyla ilgili biçimbilgisel özellikler ayrıntılı olarak ele alınacaktır. | |||
TDE 122 | Türkiye Türkçesi II | 3 Kredi | – |
Türkiye Türkçesindeki fiil yapım eklerinin, çatıların, yardımcı fiillerin, zaman, görünüş ve kip eklerinin biçimbilgisel özellikleri ayrıntılı bir şekilde öğretilecek; ayrıca Türkiye Türkçesinin sözdizimi özellikleri genişçe ele alınacaktır. | |||
TDE 131 | Edebiyata Giriş | 3 Kredi | – |
Öğrencilere edebiyat bilimine ilişkin meseleler ve faaliyetler tanıtılacak. Öğrencilerin, yazarların ve edebiyat eleştirmenlerinin fikirlerini değerlendirirken, bir yandan da aşağıdaki sorulara kendi cevaplarını bulup kendi fikirlerini geliştirmeleri teşvik edilecektir: Edebiyat nedir? Neler okuyoruz ve niçin okuyoruz? Yazarın ve okurun rolleri hangi açılardan farklı? Edebî dilin genel özellikleri nelerdir? Hangi edebî türleri okumayı tercih ediyoruz, niçin? Edebiyat bilimi neler içerir? Edebiyat biliminin, dil bilimi, tarih bilimi, sosyoloji ve genel olarak kültür araştırmalarındaki yeri nedir? En güncel edebiyat teorilerinin olumlu yönleri ve eksiklikleri nedir? Edebî eserler nasıl karşılaştırılabilir? | |||
TDE 132 | Türk Dili Tarihi | 3 Kredi | – |
Türkçenin yazı dili tarihinde, dönemlerin bölümlendirilmesi ve isimlendirilmesi; ait olduğu dil ailesi ile ilgili teorileri; Türk dili ailesinin bugünkü dağılımına kaynaklık eden süreçlere dair konular, öne çıkan isimler ve eserlerle birlikte ele alınacaktır. | |||
TDE 141 | Çağdaş Türk Edebiyatı (1960 sonrası) | 4 Kredi | – |
Çağdaş Türk edebiyatındaki şahıslar, eserler, ekoller, topluluklar ve gruplar tanıtılacaktır. 1960’lı yıllardan beri yazılan Türk şiirleri, romanları ve hikâyeleri sosyal-tarihsel bir bakış açısından incelenecektir. | |||
TDE 142 | Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı (1923-1960) | 4 Kredi | – |
Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatındaki şahıslar, eserler, ekoller, topluluklar ve gruplar tanıtılacak; bu dönemin şiiri, tiyatrosu, romanı ve hikâyesi toplumsal ve siyasal olaylar ele alınarak incelenecektir. | |||
TDE 211 | Osmanlı Türkçesi III | 3 Kredi | – |
Erken dönem Osmanlıca el yazması metinler okunacaktır. Eski Anadolu Türkçesi’nin dil ve yazı özellikleri gösterilecektir. Ayrıca bu metinler yardımıyla, dönemin kültür hayatı hakkında öğrenciler bilgilendirilecektir. Osmanlı Türkçesi’yle kaleme alınmış farklı türlere ait metinler üzerinde dil ve üslup çalışmaları gerçekleştirilerek metin türlerinin edebî özellikleri incelenecektir. | |||
TDE 212 | Osmanlı Türkçesi IV | 3 Kredi | – |
Osmanlı Türkçesi’yle kaleme alınmış farklı türlere ait metinler üzerinde dil ve üslup çalışmaları gerçekleştirilerek metin türlerinin edebî özellikleri incelenecektir. | |||
TDE 221 | Tarihi Türk Lehçeleri-I (Orhun-Uygur) | 3 Kredi | – |
Göktürkçenin ve Uygur Türkçesinin ses, şekil ve sözdizimi özellikleri incelenecek, Eski Türk Kağanlığı ve Uygur Devleti dönemlerinde yazılan eserler üzerinde okuma, çeviriyazı, anlama ve gramer çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 222 | Tarihi Türk Lehçeleri-I (Karahanlı) | 3 Kredi | – |
İslamî dönem Türk dillerinin en eskisi olan Karahanlı Türkçesinin ses, şekil ve sözdizimi özellikleri incelenecek, bu dönemi temsil eden eserler üzerinde okuma, çeviriyazı, anlama ve gramer çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 231 | Yenileşme Dönemi Türk Edeb.-I (Millî Edb. – Servet-i Fünûn – Fecr-i Âti) | 4 Kredi | – |
Birbirine bağlı edebî dönemler olarak Millî Edebiyat, Servet-i Fünûn ve Fecr-i Âti dönemlerindeki tarihî ve sosyal olaylar, kurumlar, fikir akımları, bu dönemlerin karakteristik şahsiyetleri ve onların eserleri tanıtılacak; bu eserlerden örnekler üzerinde metin tahlilleri yapılacaktır. | |||
TDE 232 | Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı (Tanzimat) | 4 Kredi | – |
Tanzimat Döneminin tarihî ve sosyal olaylar, kurumlar, fikir akımları, karakteristik şahsiyetleri ile bu şahsiyetlerin eserleri tanıtılacak; söz konusu eserlerden örnekler üzerinde metin tahlilleri yapılacaktır. | |||
TDE 243 | Klasik Türk Edebiyatına Giriş | 3 Kredi | – |
Türk-İslam Edebiyatlarında yapılacak araştırma ve incelemelerde kullanılabilecek şair tezkireleri, divanlar, seyahatnameler vs. bu özellikleri ile tanıtılacak, söz konusu eserlerden kaynak olarak nasıl yararlanılacağına dair uygulamalar yapılacaktır. Türk edebiyatının veya Türk ve İslam edebiyatlarının ürünü olarak ortaya konulmuş sagu, koşuk, türkü, mani, ilahi, devriye, tezkire, şehrengiz, seyahatname, surname vb. edebi türler ile manzum, mensur şekiller, kaynaklık ettiği ve devam ettirildiği kültür coğrafyalarındaki durumları ile tanıtılacak; aralarındaki ilişkiler, ana hatlarıyla, tarihi süreç içerisinde değerlendirilecektir. | |||
TDE 311 | Klâsik Edebiyat İncelemeleri-I (XIII-XV.yy) | 4 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde XIII. yy.dan XV. yüzyıla kadar ortaya konulmuş olan önemli eserler incelenecek ve bu eserlerin yazılmış oldukları kültür çevreleri tanıtılarak söz konusu eserlerin edebiyat tarihi içerisindeki yerleri değerlendirilecektir. | |||
TDE 312 | Klâsik Edebiyat İncelemeleri-II (XVI.yy) | 4 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde XVI. yüzyılda ortaya konulmuş olan önemli eserler incelenecek ve bu eserlerin yazılmış oldukları kültür çevreleri tanıtılarak söz konusu eserlerin edebiyat tarihi içerisindeki yerleri değerlendirilecektir. | |||
TDE 321 | Tarihi Türk Lehçeleri III (Harezm-Çağatay) | 3 Kredi | – |
Orta Asya Türk Edebiyatının 13. Yüzyıldan 20. Yüzyıla kadar kesintisiz bir şekilde devam eden Türk yazı dili geleneğinin temsilcileri olan Harezm ve Çağatay Türkçelerinin dil özellikleri ele alınacak ve bu lehçelerde yazılan metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlama çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca Çağatay edebiyatının büyük isimleri ve onların eserleri, edebî nitelikleri bakımından değerlendirilecektir. | |||
TDE 322 | Tarihi Türk Lehçeleri IV (Eski Anadolu Türkçesi) | 3 Kredi | – |
Eski Anadolu Türkçesinin tarihî Türk dilleri arasındaki yeri ve gelişimi ele alınacak ve ayrıca Anadolu’daki ilk Türkçe eserlerin dil özellikleri; sesbilgisi, şekilbilgisi ve sözdizimi bakımlarından incelenecektir ve o döneme ait çeşitli el yazması eserler üzerinde okuma, transkripsiyon ve anlama çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 395 | Mesleki İngilizce I | 2 Kredi | – |
Edebiyat, dilbilimi ve/veya eğitim alanlarında akademik veya sanatsal bir kariyer için gerekli olan İngilizce okuma-yazma becerileri geliştirilmeye devam edilecektir. Ayrıca akıcı geçişler kullanarak fikirleri birbirine bağlama, uygun alıntılara dayanarak etkili destek ve sonuç paragrafları yazma ve yazılı bir çalışmayı etkili bir sunum haline getirme uygulamaları gerçekleştirilecektir. | |||
TDE 396 | Mesleki İngilizce II | 2 Kredi | – |
Bu derste, çığır açıcı İngilizce oyunlar ve beyaz perdeye aktarılmış edebî eserler okunacak ve seyredilip tartışılacaktır. Öğrencilerin, bu sanat eserlerinin yorumu ve performansı dâhil olmak üzere, çeşitli boyutlarını tartışmalarının yanı sıra; eserler, eserlerin üretimi ve alımlanmasına ilişkin meseleleri araştırmaları ve eleştirel bakışla değerlendirmeleri de beklenmektedir. | |||
TDE 411 | Edebiyat Öğretimi | 3 Kredi | – |
Ana dili Türkçe olan üniversite öğrencilerine ve erişkinlere yönelik dil ve edebiyat öğretiminin içerdiği meseleler ve problemler somut çözümler bulmak amacıyla incelenip tartışılacaktır. Uygulama içeren bu derste, öğrenciler, etkili dil öğretim yöntemleri ve edebiyat öğretimi alanında beceri kazanacaklardır. | |||
TDE 412 | Dil Öğretimi | 3 Kredi | – |
Dil öğretimi ile ilgili bu güne kadar ortaya konulan çalışmalar ve kazanımlar ele alınacaktır. Genelde dil öğretiminde özelde de Türkçenin öğretiminde bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler; öğretici, öğrenici, program ve öğretim materyallerinin rolleri bakımından değerlendirilecektir. Ayrıca, bu ders çerçevesinde temel becerilere yönelik mevcut uygulamaların örnekleri üzerinde durulacaktır. | |||
TDE 421 | Klâsik Edebiyat İncelemeleri III (XVII.yy) | 4 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde XVII. yüzyılda ortaya konulmuş olan önemli eserler incelenecek ve bu eserlerin yazılmış oldukları kültür çevreleri tanıtılarak söz konusu eserlerin edebiyat tarihi içerisindeki yerleri değerlendirilecektir. | |||
TDE 422 | Klâsik Edebiyat İncelemeleri-IV (XVIII.yy) | 4 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde XVIII. yüzyılda ortaya konulmuş olan önemli eserler incelenecek ve bu eserlerin yazılmış oldukları kültür çevreleri tanıtılarak söz konusu eserlerin edebiyat tarihi içerisindeki yerleri değerlendirilecektir. | |||
TDE 434 | Bitirme Tezi Semineri | 1 Kredi | – |
İlgili öğretim elemanının danışmanlığında öğrencilerin bitirme tezleri tamamlanacaktır. | |||
TDE 461 | Dünya Edebiyatı I | 3 Kredi | – |
Alman Edebiyatı, İngiliz Edebiyatı, Amerikan Edebiyatı, Hint Edebiyatı, İran ve Arap Edebiyatlarını örnekleriyle, yazarlarıyla, dönemleri ve akımlarıyla konu alan derslerden oluşmaktadır. | |||
TDE 462 | Dünya Edebiyatı II | 3 Kredi | – |
Rus Edebiyatı, Fransız Edebiyatı, İtalyan ve İspanyol Edebiyatını, yazarları, dönemleri, eserleri ve akımlarıyla konu alan derslerden oluşmaktadır. |
Seçmeli Dersler
Ders Uygulama Esasları:
- Serbest Seçmeli Ders bölümden, fakülteden veya üniversiteden seçilebilir.
- Üniversite Seçmeli Ders, Fakülte dışından seçilmelidir.
- Fakülte Seçmeli Ders, Fakültedeki diğer bölümlerden seçilebilir.
- TDE 434 Bitirme Tezi Semineri dersi için bölümdeki öğretim üyesi sayısınca şube açılır.
Bölüm Seçmeli Dersleri
TDE 010 | İletişime Yönelik Türkçe I | 3 Kredi | – |
Öğrencilere kendilerini ve ailelerini tanıtabilecek, günlük hayattaki ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Türkçe pratik bilgisi kazandırılacak ve Türkçenin günlük konuşmaya temel oluşturacak dilbilgisi kuralları anlatılacaktır. | |||
TDE 020 | İletişime Yönelik Türkçe II (Önkoşul : TDE 010) | 3 Kredi | – |
Öğrencilere çeşitli durumlarda diyalog kurabilecek, basit okuma ve dinleme parçalarını sözlük yardımı olmadan anlayabilecek düzeyde Türkçe bilgisi kazandırılacak, Türkçe okuma-yazma becerileri geliştirilmeye devam edilecek, okuduklarını, dinlediklerini anlamalarına; yazdıklarını, konuştuklarını daha anlamlı hale getirmelerine yardımcı olacak dilbilgisi kuralları anlatılacaktır. | |||
TDE 251 | Klasik Arapça | 3 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde ortaya konulmuş olan metinlerde önemli bir yeri olan Arapça unsurları daha iyi anlayabilmek ve söz konusu eserleri daha sağlıklı yorumlayabilmek için gerekli ölçülerde Arapçanın temel ses, biçim, sözdizimi ve kelime bilgisi özellikleri anlatılacaktır. | |||
TDE 252 | Klasik Farsça | 3 Kredi | – |
Türk dili ve edebiyatı tarihinde ortaya konulmuş olan metinlerde önemli bir yeri olan Farsça unsurları daha iyi anlayabilmek ve söz konusu eserleri daha sağlıklı yorumlayabilmek için gerekli ölçülerde Farsçanın temel ses, biçim, sözdizimi ve kelime bilgisi özellikleri anlatılacaktır. | |||
TDE 261 | Dilbilimine Giriş | 3 Kredi | – |
Ana hatlarıyla dilbilimi tarihi, 20. yüzyıl dilbiliminde Saussure’in yapısalcılığının yeri, Chomsky’nin üretken dilbilgisi kavramı, işlevsel dilbilgisi, dilbiliminde farklı araştırma alanları, teorik dilbilimi, pragmatik, bilişsel dilbilimi ve toplum dilbilimi gibi kavramlar ve konular ele alınacaktır. | |||
TDE 262 | Edebiyat Akımları | 3 Kredi | – |
Türk ve dünya edebiyatında Aydınlanma, Romantizm ve Realizm gibi önemli edebiyat akımları örnek metinler üzerinde tanıtılacak; öğrenciler, birer edebiyat akımı üzerine yoğunlaşıp bu akımın özelliklerini taşıyan, ancak farklı ülkelerde ve/veya farklı dönemlerde üretilen edebî eserlerin ilişkileri hakkında araştırma yapacaktır. | |||
TDE 271 | Halk Bilimi | 3 Kredi | – |
Halk gelenek ve göreneği, müziği, yemeği, giyimi vs. alanlara dair temel bilgiler için araştırma yapma ve bu araştırma sonuçlarını yorumlama çalışmaları üzerinde durulacaktır. | |||
TDE 272 | Türk Tasavvuf Edebiyatı | 3 Kredi | – |
Tasavvufun İslam dünyasında ortaya çıkışı ve yayılışı, tarikatlerin oluşumu ve Türk kültürü üzerindeki etkileri çerçevesinde tasavvuf edebiyatı incelenecektir. Üslûp, biçim, konular ile tasavvufî semboller ve motifler üzerinde durulacaktır. Menakıbname ve velayetnamelerin yanı sıra Ahmet Yesevî, Sultan Veled, Yunus Emre, Kaygusuz Abdal, Nesimî, Eşrefoğlu Rumî gibi şairlerden örnekler incelenecektir. | |||
TDE 331 | Kazak Türkçesi I | 3 Kredi | – |
Kazakların tarihi ve yaşadıkları bölgeler, öne çıkan edebî şahsiyetler ve onların eserleri ile Kazak Türkçesinin dilbilgisi özellikleri incelenecektir. Yazılı, görsel ve işitsel malzemeler ile dil pratiği kazandırılacak, tercüme ve anlama çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 332 | Kazak Türkçesi II | 3 Kredi | – |
Kazak edebiyatının öne çıkan şahsiyetleri ve onların eserleri ile Kazak Türkçesinin dilbilgisi özellikleri incelenecektir. Yazılı, görsel ve işitsel malzemeler ile dil pratiği kazandırılacak, tercüme ve anlama çalışmaları yapılacaktır. | |||
TDE 341 | Türk Halk Edebiyatı I | 3 Kredi | – |
Destan, hikâye, masal, bilmece, atasözü ve deyiş gibi halk edebiyatı türleri, hikâye anlatma, meddahlık, öğüt verme ve mizah gelenekleri çerçevesinde ele alınacaktır. Çeşitli Türk destanları, Dede Korkut hikâyeleri, halk hikâyeleri, efsaneler, masallar, Nasreddin Hoca fıkraları, Karagöz oyunu, bilmeceler, atasözleri ve deyimlerden örnekler incelenecektir. | |||
TDE 342 | Türk Halk Edebiyatı II | 3 Kredi | – |
Türk halk şiiri türleri; üslûp özellikleri ve konuları, aşık geleneği çerçevesinde ele alınacaktır. Müzik ve halk edebiyatı arasındaki yakın ilişki ve sözlü kültür olgusu üzerinde durularak, yüzyıllar boyunca çeşitli saz şairleri tarafından yazılmış halk şiiri örnekleri incelenecektir. | |||
TDE 351 | Yazarlık I | 3 Kredi | – |
“Yazarlığa Giriş” sayılan bu derste, fikir yaratma ve geliştirme, taslak çıkarma, biçim ve düzenleme gibi yazma stratejilerinin yanı sıra, çeşitli kurgusal ve kurgusal olmayan yazı türleri tanıtılıp denenecektir. Yazarlığa başlayanlar için genellikle daha kolay olan hatıra, sohbet, fıkra ve deneme türleri üzerinde yoğun bir şekilde çalışılacaktır. | |||
TDE 352 | Yazarlık II | 3 Kredi | – |
Bu derste, hikâyeleştirme teknikleri incelenecektir. Öğrenciler, başarılı örnekleri inceleyerek ve çeşitli alıştırmalar yaparak kendi yazdıkları hikâye ve romanlarına orijinal ve etkili bir zaman-mekân-olay örgüsü, bakış açısı ve anlatıcı, şahıs kadrosu ve üslûp kazandırmayı öğreneceklerdir. | |||
TDE 361 | Klasik Türk Edebiyatında Nesir I | 3 Kredi | – |
16. yüzyıla kadar olan süreçteki destanî dînî ve tarihî düz yazı metinleri üzerinden dönemin dil, kelime ve terkip özelliklerinin uygulamalı ve analitik işlenmesi. | |||
TDE 362 | Klasik Türk Edebiyatında Nesir II | 3 Kredi | – |
19. yüzyılın ortalarına kadar olan süreçteki tasavvuf, siyer, kısas-ı enbiya, menakıbname gibi dînî, gazavatname, selçukname, tezkire gibi destanî ve tarihî düz yazı metinleri üzerinden dönemin dil, kelime ve terkip özelliklerinin uygulamalı, kuramsal ve analitik işlenmesi. | |||
TDE 371 | Drama Yazarlığı | 3 Kredi | – |
Sinopsis, senaryo, tretman, tiyatro oyunu, radyo oyunu, reklam metni gibi alanların içerik, kurgu ve dil özellikleri, tekniği ve örneklerini konu alan derslerden oluşacaktır. | |||
TDE 372 | Yaratıcı Yazarlık | 3 Kredi | – |
Şiir, öykü, roman, deneme, eleştiri, masal ve diğer anlatı alanlarının dil, içerik ve kurgu özelliklerini, tekniklerini, örneklerle ve örnek yazım deneyleriyle konu edinen derslerden oluşacaktır. | |||
TDE 383 | Kültür Ekonomisi ve Yönetimi | 3 Kredi | – |
Bu derste kültür ekonomisinin gelişme süreci, temel kavramları ve alanları, çözümleme yöntem ve yaklaşımları incelenmektedir. “Kültür- ekonomi ilişkisi, tüketim kültürü, kültürel ekonomik politikalar, kültür yönetimi, kültür endüstrileri, medya ekonomisi, sinema sektörü, fikri mülkiyet ve telif hakları, marka kentler, kültür turizmi, moda, müzik sektörü, müzecilik, sanat piyasası, dizi ihracatı, kültür ekonomisi istatistiği, kültürel ekonomik rekabet, sanal ve dijital kültür ekonomisi, içerik endüstrileri, edebiyat- turizm işbirliği, mutfak sektörü, yayıncılık alanı ve yaratıcı sektörler” gibi çeşitli konulardan yapılan seçkiler temelinde ulusal ve uluslararası veriler değerlendirilmekte ve araştırmalar gerçekleştirilmektedir. | |||
TDE 384 | Diksiyon | 3 Kredi | – |
Bu derste Türkçenin doğru telaffuzu, kelimelerin ve harflerin boğumlanması, kelimelerde ve cümlelerde vurgu, tonlama, diyafram nefesini kullanma, sesi doğru kullanma, ulama, noktalama işaretlerinin konuşma dilinde seslendirilmesi, şiir okumaları, metin değerlendirmeleri, konuşmayı bozan etkenler, beden dili, toplum karşısında söz söyleme, dil yanlışları, hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma, sunum teknikleri ve iletişim alanlarında birebir eğitim alabilme gibi konulardaki beceri ve bilgilerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. | |||
TDE 385 | Edebiyat Sosyolojisi | 3 Kredi | – |
Toplumun yansıması olan edebi eserler, toplumun yapısını ve bireyler arası ilişkileri açıklamaya çalışan sosyolojik kuramlar ve yaklaşımlar temel alınarak analiz edilecektir. Bu ders kapsamında birbirinden bağımsız disiplinler olmalarına rağmen edebiyat ile sosyolojinin kesiştiği konular ve alanlar edebi eserlerin analizinde ortaya konulacaktır. | |||
TDE 441 | Uygulamalı Dilbilimi | 3 Kredi | – |
Bu derste, konuşma, dinleme, ikinci dilde okuma, yazma, ikinci dil kazanımı, öğrenimi ve öğretimi, iki dillilik, çok dillilik, dil değişiminin kaynakları, söylev analizleri, araştırma yaklaşımları, dil politikası ve planlaması, üslûp, tercüme ve yorum gibi konular ele alınacaktır. | |||
TDE 442 | Anlambilimi | 3 Kredi | – |
Anlam türleri, duyuma dayalılık, kiplik, nicelik, olumsuzluk, îmâlılık ve açıklık, soru cümlesi, edebî olan ve olmayan anlam, anlambiliminin pragmatikle ilişkisi, dilbilimsel olarak durum ve olay, bağlam ve anlam ilişkisi, şekilsel anlambilimi gibi konular ele alınacaktır. | |||
TDE 451 | Anadolu ve Rumeli Ağızları | 3 Kredi | – |
Ağız araştırmaları hakkında temel bilgiler verilecek, Anadolu ve Rumeli ağızları hakkında yapılan bazı çalışmalar gözden geçirilecek, ağızlar diğer Türk lehçeleriyle art ve eş zamanlı olarak karşılaştırılacaktır. | |||
TDE 452 | Klasik Türk Edebiyatında Üsluplar | 3 Kredi | – |
XIV. yüzyıldan XIX. yüzyıla kadar, Türk edebiyatında gelişen anlatım biçimleri, üslûplar ve edebî akımlarla ilgili örnekler değerlendirilecektir. | |||
TDE 471 | Türk Edebiyatında Nasihat, Ahlak ve Siyaset Kitapları | 3 Kredi | – |
Bu derste 16. yüzyılda “Osmanlı Nasihatnamesi” adıyla ayrı bir biçim kazanan nasihatname geleneğinin tarihsel ve türsel gelişimi ele alınacaktır. Kabusname ve Attar çevirileri ile Türk edebiyatında görülmeye başlanan İran geleneğinin etkisi metinler üzerinden incelenecektir. Bununla birlikte, Kutadgu Bilig ve sonrasındaki özgün eserler metin odaklı incelenerek nasihatname türünün değişimi ele alınacaktır. Ayrıca, türsel bir ayrıma gitmenin kimi zaman epey zorlaştığı ahlak kitapları, siyaset kitapları ve nasihatname arasındaki türsel farklar üzerinde durulacak ve bununla birlikte görgü kitaplarından da bahsedilecektir. |